Slechtnieuwsgesprek

Een kind dat blijft zitten, zich misdraagt in de klas of een verwijzing krijgt voor een andere school - het leidt meestal tot een lastig gesprek met de ouders. Beginnende leraren zijn vaak als de dood voor een slechtnieuwsgesprek. Hoe bereid je het voor en wat doe je als de ouders eenmaal tegenover je zitten?

Investeer in een goede band

Zorg dat het slechtnieuwsgesprek niet je eerste contact is met een ouder. Investeer dus vooraf in de band met ouders. Zoek contact en maak een praatje. Vertel ouders iets leuks over hun kind.

Nodig ouders persoonlijk uit
Slecht nieuws breng je niet in een tienminutengesprek tijdens een ouderavond. Bel de ouders op en nodig ze uit voor een gesprek op school. Zeg dat je wilt praten over de voortgang van hun kind. Houd het kort aan de telefoon en treed nog niet in details. Maak een afspraak en zeg dat je er de tijd voor wilt nemen.

Zorg voor goede omgevingsfactoren
Zoek een geschikte plek om het gesprek te voeren en laat je niet storen. Zet dus je mobiele telefoon uit en stel je collega's op de hoogte. Zorg dat alle aanwezigen elkaars gezicht kunnen zien en laat ouders naast elkaar zitten. Als ze verdrietig raken, hebben ze steun aan elkaar. Denk ook aan koffie, thee, water en een doos met tissues, want het zijn juist zulke kleine dingen die een gesprek ongestoord doen verlopen.

Breng je boodschap duidelijk en bondig
De manier waarop je het slechte nieuws brengt, is cruciaal. Het advies is om het nieuws direct te vertellen. Bijvoorbeeld: ‘Uw kind blijft dit jaar zitten omdat zijn resultaten achterblijven.' Ouders zitten er met een bepaalde verwachting en willen graag snel duidelijk krijgen wat er aan de hand is. Bereid je goed voor, zet bijvoorbeeld de belangrijkste zinnen van tevoren op papier. Blijf bij je boodschap en wees duidelijk, feitelijk en bondig. Verzacht het nieuws niet en geef geen valse hoop.

Neem emoties serieus
Slecht nieuws over een kind komt altijd hard aan bij ouders. Erken de gevoelens van de ouders en benoemd deze. ‘Ik zie dat het u erg raakt.' Zo'n zin bedaart de gemoederen en haalt de kou uit de lucht. Laat je niet meeslepen door eventuele boosheid van de ouders. Hun boosheid wordt veroorzaakt door het slechte nieuws en is vaak niet op jou persoonlijk gericht. Erken hun teleurstelling maar voel je niet afgewezen.

Stel vragen
Stel dat de ouders het gedrag niet herkennen. Grote kans dat het een welles-nietesdiscussie wordt. Ga echter niet in de verdediging. Stel liever vragen en ga verder in op de inhoud. Zeg bijvoorbeeld: ‘Dan gedraagt uw kind zich thuis blijkbaar anders dan op school. Hoe zou dat komen?' Hetzelfde geldt bij een ander voorbeeld: ‘Ons kind gaat altijd met buikpijn naar school als u er bent.' Voel je niet aangevallen, maar ga op onderzoek uit: ‘Welke vakken, welke dagen precies? Heeft u zelf enig idee hoe dit komt?'

Laat je verwonderen
Denk niet dat je van tevoren precies kunt inschatten hoe het gesprek loopt. Laat je liever verwonderen. Weet wat je te zeggen hebt, maar probeer niet alles van tevoren af te kaarten. Daarmee doe je tekort aan de ontmoeting die plaats gaat vinden. Iedereen ziet de situatie anders, dus geef ouders de ruimte om zich te uiten. Durf stiltes te laten vallen. Klets niet alles vol.

Neem jezelf serieus
Veel jonge docenten denken: ‘Ze zullen me wel niet serieus nemen, omdat ik zo jong ben’. Als je dat denkt, ga je je ook zo gedragen. Dan roep je het als het ware over jezelf af. Jij bent de docent, stel je dan ook zo op. Wees jezelf en stel je daarna open voor die ander.

Wees partner van de ouders  
Realiseer je dat ouders hun kind naar beste vermogen opvoeden. Zoek samen met hen naar een oplossing die de belangen van het kind het beste dient. Uit onderzoek blijkt dat overleg tussen ouders en school de prestaties van kinderen ten goede komt.

Zet afspraken op papier
Maak aantekeningen tijdens het gesprek. Stel afspraken op schrift en stuur die later op ter ondertekening. Maak direct een vervolgafspraak, dat geeft ouders de gelegenheid om het nieuws te verwerken en een volgende keer gericht vragen te stellen. Kom afspraken en beloften na.

Categorie

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren